Her i Romania får jeg mye mat som ikke er vanlig hjemme (ikke som jeg er vant til ihvertfall), og nesten hver gang vi er her prøver jeg noe nytt (noe tørr jeg rett og slett å ikke smake på).

Svigermor lager mye god mat som jeg liker, bla. sarmale, mamaliga og flere forskjellige supper. I dag har hun laget noe som var helt nytt for meg; «gogosi cu dovleac». Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hva det er, men det er som noen småkaker/små pannekaker (gogosi er egentlig en form for donuts eller berlinerboller) som var fylt med gresskar. Jeg var litt skeptisk, men fant ut at jeg måtte smake. Det angrer jeg ikke på – de er kjempe gode, og jeg har nok spist litt for mange.

Det er blitt utrolig varmt igjen. I dag har vi hatt nærmere 40 grader, og de har meldt like varmt i morgen. Vi var en tur i sentrum i dag, og det var nesten uutholdelig. Det er slik at vi leter etter skygge, tørster etter vann og vil egentlig bare komme oss inn noen plass. Nå sitter vi ved kaldluftsovnen, nyter hvert et kaldt «pust» som kommer på oss og lengter etter litt kjøligere dager (de kommer tidsnok, torsdag reiser vi hjem til Norge igjen)