For flere år siden smakte jeg ei sjokoladekake av ei venninne, og det var en av de beste jeg noen gang har smakt. Jeg fikk oppskrifta av henne, og skal jeg lage sjokoladekake lager jeg bare denne. Den er full av sukker og smør, i tillegg til et beger rømme som gjør kaka saftigere enn andre sjokoladekaker (selv synes jeg at sjokoladekaker kan bli ganske så tørre). Altså en VELDIG «sunn» kake.

Oppskrifta har jeg delt med ganske så mange etterhvert, og fant ut at kanskje jeg kunne dele den her på bloggen også.

 

Texaskake:

400gr smør

4 1/2dl vann

4ss kakao

– kokes sammen

9dl sukker

10dl hvetemel

1ts salt

– røres sammen med det andre

1 beger rømme

2ts natron

– bland natron i rømmen, og rør sammen med det andre

4egg

– røren has i stor langpanne. 180 grader i ca 30min.

Krem:

200gr smør

10ss melk

4ss kakao

kokes sammen i gryte

500gr melis

3ts vaniljesukker

Tips:

Stikk hull i den stekte kaka før du tar kremen over. Kaken blir da saftigere. (MEN vent til den er blitt litt kald/avkjølt. Jeg la kremen over en litt for varm kake, og all krem trakk inn i kaka. Den ble ganske så klissete)